söndag 31 maj 2015

Dubbeldag


Idag kom trimmern fram för första gången på snart ett år. Efter ett antal försök startade den....... Och sedan mejade Tommy ner den"vilda" delen av trädgården. Den håller på att växa oss över huvudet. Nu ska den väl se hygglig ut tills vi kommer tillbaka från resan - hoppas vi i alla fall.
Jag ägnade mig åt städning inomhus. I morgon kommer thailandsvänner på besök - då får det ju se hyfsat ut både utanför och inne i Drömstugan........


Men redan idag fick vi besök faktiskt! Syster Gittan med fina Freja kom inom en sväng på väg från tävling i Årjäng, där Freja som vanligt gjorde bra ifrån sig! Men jag glömde ta bilder när de var här, så jag fick låna dagens bild på den vackra tjejen av Gittan!
Efter lite fika och prat åkte de hemåt för att fira Mors dag, men vi ses snart hoppas jag!


Dags att tömma bilen på alla grejor som fick åka med från Rörö när Tommy kom tillbaka häromdagen! Det här var en av dem - ett segel till båten! Det har legat nedpackat i en säck i alla år, men nu kom det fram. Det ska nog provas någon solig, vacker dag med lagom bris!


Det blev många timmars jobb idag. På tisdag lämnar vi Drömstugan för ett tag. I nästan tre veckor faktiskt. Så vi försöker hinna så mycket som möjligt, nu när vädret äntligen är lite hyfsat. Eller - i alla fall inget regn. Fast rätt blåsigt och kallt! 


Tredje gången gillt? Jag köpte nya fröer idag - affärens sista påse! Sockerärtorna har strejkat totalt i år. Eller så har de ruttnat bort. Vi har i alla fall bara sett ett par enstaka som har orkat gro. Men de här ska få flytta in i pallkragen tillsammans med tomat och chili i morgon. När vi kommer tillbaka igen hoppas jag att de har kommit upp och växer och frodas!


Lilla eken har äntligen börjat grönska, sakta och försiktigt. Om tre veckor är den tät och vacker och behöver antagligen ansas om den ska behålla sin runda form. Vi får väl se.........


Första skörden för i år! Första omgången plocksallad och rädisor är färdiga, och tillsammans med lite (köpta) minitomater blev det en god sallad till middagen!


Så blev det dubbelfirande! Mors Dag och Fredriks födelsedag! I vanlig ordning jobbade han, men ett litet samtal i telefon fick vi i alla fall.......



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar