söndag 3 juni 2012

Arbete och nöje


Mycket har hänt sedan i onsdags! 


Två dagar hade vi på oss att få det mesta jobbet klart - sjösättning på fredag var det sagt. På onsdagen när vi kom låg båten här, väl uppallad på land. Natten innan drömde jag att den rasade ner medan vi låg och sov...........Som väl var så var det ingen sanndröm - den låg stadigt de första nätterna!


Och på fredag eftermiddag kom Christer, startade kranen och lyfte i skönheten, lätt som en plätt! Själv höll jag mig på avstånd och filmade och fotade det hela!
Äntligen låg hon i vattnet - gissa om vi sov gott den natten, med vågorna kluckande mot båten!


Idag, söndag, var det dags för nästa fas - påklädning! Nu skulle masten på! Det tog ett antal timmar innan allt var klart, men..........


...........till slut var det klart i alla fall, och en nöjd skeppare fixade det sista - vajrar, skruvar, muttrar, tampar och annat smått och gott.


Men det har faktiskt inte varit hårt arbete hela tiden. Ibland har vi tagit oss tid att njuta lite också. Vädret har inte direkt varit på vår sida - framför allt har det varit kallt, kallt,kallt! Tur att det finns värme i båten........Men Dalslands landskapsblomma, förgätmigejen, blommar alldeles otroligt trots kylan! Jag tror aldrig att jag har sett så mycket förgätmigej på en gång förut - det är alldeles blått av dem överallt!


Och av mängden smultronblommor att döma ska det inte dröja länge förrän vi kan plocka litervis med smultron!


Kvällarna har varit alldeles ljuvliga! Vi har suttit i styrhytten och bara njutit av utsikten och stillheten. En och annan kanot glider förbi, men för övrigt är det alldeles lugnt, och ingen annan än vi är här på kvällen.


Sjön ligger alldeles blank och solnedgången speglas i vattnet - vilka färger!


Så var det dags för provturen! Men först fick vi sätta upp den nya dekalen - bara utifall att.........


Den nya maskinen startade hur snällt som helst, och skepparn är alldeles alldeles nöjd - och lite tagen av stundens allvar ser det ut som......


På väg ut - bara en liten provtur


innan vi vände tillbaka mot hamnen igen - och nu fick jag stå vid spakar och ratt! Jag blir väl tvungen att lära mig en hel del nu kan jag tro.........Jag som inte ens kan knyta fast snöret på båten med rätt knut (nu gråter alla sjövana båtägare - det hör jag! Jag menar att jag inte kan några knopar och inte vet hur man förtöjer en båt på rätt sätt - det fattar ni väl att jag menade!)


Men hoppilandkalle fick jag vara - och det gick bra - den här gången! Jag ramlade i alla fall inte i mellan båten och bryggan.........

Nu har det blivit kväll, vi har unnat oss ett varmt mål mat på restaurangen i hamnen (pyttipanna med stekt ägg och rödbetor och en jordkällarsval öl!), och nu sitter vi här och hör regnet smattra mot rutorna. Jag har dessutom konstaterat att hamntoaletten återigen är låst...........jaha, det blir buskarna igen då! Lite trötta är vi, så det blir nog ingen sen kväll idag. Fast det har vi sagt varje dag, och aldrig kommer vi i säng........
I morgon åker vi hem till Rörö igen, men så fort det ser ut att bli fint väder åker vi hit - det är flera lager lack till som ska på, och en del annat småpyssel. Den långa färden med båten till Rörö får vänta tills slussarna öppnar och vi har klarat av andra plikter...........

1 kommentar: