måndag 13 juni 2011

Ett hett restips!

Igår fick jag det senaste numret av Allt om Resor. Jag har varit trogen prenumerant sedan tidningen startade  - har ibland tänkt att jag skulle sluta prenumerera, men det slutar alltid med att jag fortsätter i alla fall, för det är så himla mysigt när tidningen kommer! Och den här gången fanns det ett långt reportage om Ven!

Förvånansvärt få vet något om denna lilla pärla mellan Sverige och Danmark. Och de som har hört talas om Ven men aldrig har varit där tror - utan undantag - att ön tillhör Danmark! Men nej - Ven är svensk - tillhör Landskrona kommun närmare bestämt. Och det är också från Landskrona man tar färjan till Ven. Den tar en halvtimma, och sedan är man plötsligt i en annan värld! För Ven är verkligen inte likt något annat ställe jag har varit på här i Sverige!

Det känns faktiskt som om man hamnat i ett annat land!
"Flicka från Backafall" har väl många av oss i den något äldre generationen lärt oss i skolan - Vens "nationalsång" kan man nästan kalla den. Och Backafallen (som syns på bilden) finns ingen annanstans!

På Ven tar man sig med fördel fram på cykel. Ön är liksom inte riktigt passande för biltrafik, mer än nyttotrafiken då förstås.....Det är väl en av anledningarna till att det kostar en hel del att ta bilen med sig. Det finns gott om gula "Vencyklar", även tandem, att hyra när man klivit av färjan. Annars kan man ju alltid åka traktorsläp, eller häst och vagn. Det är ganska trevligt, och man hinner se allt det vackra. För det här är en fantastiskt vacker och annorlunda ö!

För några år sedan var jag ofta här, då sonen och hans familj bodde och jobbade på Ven. Det var alltid lika fantastiskt att komma hit, vilken årstid det än var! Jag har gått igenom dem, alla fyra (eller hur många det nu är vi har i det här landet! En del säger 7.....). Under högsommaren är det hur mycket folk som helst här - fattar inte hur alla får plats egentligen! Men här finns en hel del ställen att bo på om man nu inte vill campa på den fina campingplatsen. Fullt ös, massor av trevliga restauranger, kaféer, konsthantverksbodar,  "Hvenpasta" av egenodlat durumvete, hemgjord getost, whiskyprovning (och nästa år är den första Ventillverkade whiskyn klar!).

Hamnen nere i Kyrkbacken är välbesökt - fullt förståeligt eftersom den ligger otroligt vackert! Och ovanför ligger den gamla kyrkan, St Ibb, som är en upplevelse i sig. Många brudpar har sagt ja i den här kyrkan.........För ett vackrare ställe kan man nog inte gifta sig på, om man nu absolut ska gifta sig!

Men Ven är som sagt fantastiskt även under andra årstider. Våren är knallgul - av rapsfält! Och hösten är rent bedövande vacker! Jag minns en allhelgonahelg för några år sedan, då vi vandrade i flera timmar runt i stort sett hela ön utan att träffa på en enda turist.......
Vintern - ja vintern är som den är - överallt. Men går att stå ut med på Ven!

När jag fyllde 60 för snart 3 år sedan fick jag en vecka på Ven i present av sonen med familj. I augusti åkte vi dit, barn, barnbarn och jag. Här bodde jag i en egen liten lägenhet på Prästasvängen och hade en underbar vecka med nära och kära!
Sedan dess har jag inte varit på Ven. Men nu, när jag läste reportaget, blev jag väldigt sugen på att ta en tur dit framåt höstkanten! Kanske - om jag hinner......För det ska ju bli flytt i höst också.......

Den här bilden - på Malva, som växer överallt på Ven, och några till har jag lånat......