torsdag 23 juni 2011

Heldag!


Hela min arbetsgrupp kom till Rörö för att ha en mysig dag tillsammans igår. In i det sista var det osäkert om planeringen skulle hålla - hur blir vädret? En och annan skur går väl an, men 13 personer i min lägenhet medan regnet häller ner hela dagen var inte ett alternativ som kändes så lockande. Så det fanns väl en B-plan, om det nu skulle bli så illa - tror jag i alla fall. Och dagen började tydligen inte så bra i Göteborg - många hade vaknat av att det hällregnade. Men på Rörö regnade det inte! Så den eventuella B-planen behövde aldrig sättas i verket......



Och det blev bara bättre! Sol till och med! Lite blåsigt, men man kan ju inte få allt.  Några i taget droppade de in, mina kära arbetskamrater som är urdåliga på att läsa och tyda färjtidtabellerna...........Några tog sig en extra sväng till Knippla och tillbaka, medan andra blev fast på Hälsö ett bra tag. Men det spelar ingen större roll - till slut var alla på plats.



Min vana trogen släpade jag ut det först anländande gänget på sightseeing medan vi väntade in eftersläntrarna (som hade maten med sig!) Som tur var hade jag brett mängder av mackor och kokat några baljor kaffe, så vi behövde inte svälta........



Hamnvägen, ut på Et.......... Här fastnade ett par i jakt på fina snäckor att ta med hem till barnen.



Ut till västsidan och stenstranden. Nu kom solen på allvar, så jackor och tröjor åkte av.



Full av beundran?



En liten paus i solen. Och full fart på kameror och mobiler - mycket att ta bilder på!



Det här till exempel. Kaprilfolängar vid stenstranden.



Eller näckrosdammen uppe i bergen.



Åter i bebodda trakter: Gänget med all maten hade kommit tillrätta till slut, och grillen tändes på grillplatsen vid hamnen. Grillmästaren själv med medhjälpare.........



Resten hade det skönt i solen medan de väntade på maten.....



Det tar - som vanligt - en evig tid innan briketterna har blivit grillfärdiga, och som vanligt började grillandet för tidigt.........Vilket förstås innebar att ryggbiffarna förblev blodiga och fick ta paus i väntan på bättre glöd. Men nu verkade det OK - och då blev det trängsel vid grillen minsann...........




Äntligen - alla har fått mat! Och gott  var det - ryggbiffar, lammkorvar, potatissallad och grönsallad. Och ett glas vin eller öl därtill. Eller cola, eller mineralvatten...........



Nöjd och belåten var jag - roligt att få hit mina arbetskamrater, som jag inte ser så mycket av i vanliga fall, tack vare mina underliga arbetstider - jag jobbar ju när de andra sover eller är lediga. Så en dag tillsammans var riktigt kul! 



Och en av dem sov t.o.m. över, så idag fick vi göra om sightseeingen som hon missade igår..........Och idag var vädret minst lika strålande................

1 kommentar:

  1. Gokväll Marie-Anne!

    Så trevligt ni ser ut att ha det på turen! Lite sugen blir man allt så vem vet kanske blir det en tur till de trakterna någon gång.

    Ha nu en riktigt trevlig Midsommar önskar Ingela

    SvaraRadera