onsdag 16 mars 2011

Knallblå


.....himmel och ännu knallblåare hav har vi haft i två dagar nu. Visst - det är inte många grader över nollstrecket, och det blåser snålt om öronen, men i alla fall - det är nog vår på gång ändå! Och ljuset - det är så skönt att det äntligen börjar bli ljusare både morgnar och kvällar!



I hamnen är det nu nästan isfritt, och ejdrarna har börjat samlas. Sådär runt första maj lär vi få se de första små dunbollarna - ejderungar!



Från ett av mina fönster ser jag rätt ner på Rörö skola. Rasten är slut, alla är på väg tillbaka efter att ha spelat fotboll nere på gräsplanen. Fast några av de yngre skolbarnen och förskolebarnen har haft fullt upp i sandlådan hela förmiddagen. Jag förstod inte vad de höll på med förrän jag gick ut lite senare - hela sandlådan är full med vatten, och det blir en underbar gegga! Inte underligt att de verkade ha så kul!



Ute på Et är all snö och is borta, och ganska torrt är det också - fast gummistövlar kan man ju ha för säkerhets skull. Det är bra mycket trevligare än scooterkängor (med broddar!). Moa och Olga älskar att springa lösa där ute, och ännu så länge går det bra - vi är nästan helt ensamma. på Et. Men inte länge till........Här är det godispaus! Olga till och med ligger ner - för säkerhets skull. Man vet aldrig riktigt vad matte begär för att man ska få den där Frolicbiten.....

Efter 5 lediga veckor började jobbet för min del i natt. Det kändes väldigt märkligt - men efter en liten stund var det som om jag aldrig hade varit därifrån! Konstigt vad anpassningsbar man är........
I morse när jag skulle åka hem var det 5 minusgrader, men sol, och ingen halka på vägarna! Och ljuset........ Solen var uppe redan innan 6.30, och om några dagar är det vårdagjämning - dag och natt blir lika långa! Precis som i Thailand...................


2 kommentarer: