onsdag 20 oktober 2010

En spännande resa!

För första gången på väldigt länge skulle jag jobba dagtid idag. Mitt 18 - veckorsschema består uteslutande av nätter, med två undantag varav det ena alltså inföll idag! Jag bestämde mig för att inte ta bilen, eftersom jag garanterat skulle hamna mitt i rusningstrafiken både till jobbet och hem igen, så det fick bli allmänna kommunikationsmedel idag. Det kan ju vara trevligt ibland, eller.........? Och spännande att se om jag hinner till jobbet i tid!




På väg till färjan ser jag att de verkar vara vakna och i full gång på livräddningskryssarna. Hoppas de får en lugn dag - hummerfisket är ju i full gång, så det händer en del ute på havet....




Kallt och snålblåst! Nordanvind dessutom..... Det är hög tid att plocka fram vinterkläderna känner jag. Fast jag vill inte! Jag vill ha shorts ju!




Jag passerar affären och inser att jag inte kommer att vara hemma innan de stänger. Jag får skylla mig själv -borde väl ha tänkt mig för igår. Fast jag lär väl klara mig på det som finns hemma. Här finns inga 7/11!




Solen är på väg upp, och vackert är det! Fast kallt, kallt.........




Jag inser att jag åker samtidigt som alla skolbarnen. Ett gäng ungar från grannön går i land på Rörö på väg till skolan, och ett annat gäng åker med samma färja som jag, på väg till skolan på Öckerö eller i stan. Det är den gamla Nordö III som kör denna turen - tur att jag inte tog bilen! Jag har faktiskt lyckats undvika Nordöturerna i nästan 3 veckor - jag vill verkligen inte backa ombord! (det har krävt en del planering kan jag säga). Men de andra som står i färjkön backar på som ingenting.........Vad är det för fel på mig egentligen.....? Men idag kommer kära gamla Ulrika tillbaka från varvet - hurra!




Strax innan 8 närmar vi oss Burö färjeläge - första etappen avklarad!




Där får jag vänta en stund innan bussen äntligen kommer - och fryser gör jag! Fast, som sagt - vackert är det!



20 minuters bussresa från Burö, över Hälsö, Öckerö och en liten sväng på Hönö. Så är det dags att gå ombord på nästa färja, som på 10 - 12 minuter tar oss över till Lilla Varholmen.




Skönt, bussen är inne - ingen väntetid här idag! Men det är mycket folk, så jag har tur som får en sittplats. Det är måttligt kul att stå i de 40 minuter som det tar in till centrum.




En liten promenad till nästa fortskaffningsmedel - spårvagn den här gången. Återigen har jag tur och behöver bara vänta några minuter på min spårvagn. Och klockan har blivit så mycket att morgonrusningen har lugnat ner sig. Jag ska nog hinna i tid till jobbet! Sådär 20 minuter med spårvagnen bara nu..........




OOOPS!
Vad är det här? Det första som möter mig när jag stiger av spårvagnen är den här löpsedeln! Hjärtat sjunker ända ner i tårna! Hoppas verkligen att det är en av kvällstidningarnas vanliga dramatiska överdrifter. I ren protest köper jag ingen tidning, trots att jag får vänta på min buss i nästan 10 minuter och knappt kan bärga mig innan jag får veta hur eländigt det ska bli! Men strunt samma - jag lär ju ändå inte kunna göra något åt det! Det är bara att bita ihop.........

En liten busstur till - det är åkdon nummer 6 idag - och en promenad -




- och äntligen är jag framme! Klockan är 9.55 - jag hann! 

7 kommentarer:

  1. herregud!! jag lovar att aldrig flytta dit innan jag slutat jobba i stan!! jösses.. ska det vara så svårt att ta sig till jobbet så kan det kvitta..jag lovar att aldrig klaga på min resväg mer..mammamia../E

    SvaraRadera
  2. hihi kul inlägg, en morgon med marianne =)

    SvaraRadera
  3. Oj! Vilken tur du har som åkte med Nordö 3 en dag när den avgick i tid!!! Den har varit försenad från Rörö i stort sett varje morgon och då har barnen som reser mot Bratteberg och alla andra - missat bussen för den väntar ju inte!! :D Så du valde allt rätt dag.. Tur det finns bilar i alla fall även om du hinner med att prova alla västtrafiks åkattraktioner!! :D

    SvaraRadera
  4. När man läser dagens blogg kan man inte tro det är sant...alla dessa turer! Nej..nu får du tuffa till dig och ta bilen även dagtid, rusningstrafik och miljötänk får stå tillbaka!

    SvaraRadera
  5. Nu skall jag titta på en karta vart du bor någonstans - en Ö - vad spännande!!
    Brrr, men vackert som du säger/mvh S

    SvaraRadera
  6. Ja, jösses....! Det tar 2-3 minuter för mig att cykla till jobbet....!

    Men vackra kort - som vanligt!!!!

    /syster gittan

    SvaraRadera
  7. Elisabeth: Det är faktiskt värt det......Men för det mesta tar jag ju bilen nu!
    Johanna: Ja - en riktigt spännande morgon!
    Madelene: Hade jag vetat det innan så hade jag nog tagit en tidigare färja!
    Monica: Aldrig i livet!
    Susanna: Göteborgs norra skärgård, Öckerö kommun. Rörö ligger allra längst norrut och är helt underbar!
    Gittan: Tack! Njut av den korta cykelturen!

    SvaraRadera