torsdag 25 februari 2010

Tröst i snöyran



Nu vräker snön ner igen! Det är läge att drömma sig tillbaka.........

2007 var jag i Thailand i nästan ett halvår. I mars - april tillbringade jag 5 veckor på Koh Lanta- ett underbart ställe! Jag bodde på Best House, ett litet billigt, mysigt familjedrivet guesthouse som låg på Long Beach, i stort sett PÅ stranden. Lågsäsongen tycks starta tidigt på Lanta, för mot slutet var jag nästan ensam på stranden, och familjen som ägde Best House skulle stänga för säsongen när jag åkte därifrån i mitten av april.

Lugnt, fridfullt, fantastiska små restauranger längs stranden. Vädret växlade snabbt, från strålande sol till häftiga åskväder, ofta med tillhörande strömavbrott. Ibland var strömmen borta flera timmar, men stearinljus är mysigt! Och man måste ju inte ut på Internet varenda dag........

Solnedgångarna på Lanta var otroliga! Nästan varje kväll satt jag på stranden med en Chang och tittade på killarna som spelade fotboll eller volleyboll i skymningen, och på det fantastiska skådespelet när solen gick ner. Det tröttnade jag aldrig på!

Det är inte otänkbart att det blir Lanta snart igen - i november kanske?

Men nu är det dags för en kortresa igen. I morgon åker jag till min "thailandskompis" i Helsingborg. Jag hade tänkt möta våren där, men det ser tveksamt ut måste jag säga. Jag får nog vara glad om jag tar mig dit!
Vilket väder det än är kommer vi att ha trevligt - som alltid när vi ses!

2 kommentarer:

  1. Jag hoppas ni får det riktigt trevligt....det är ju alltid kul att träffa gamla vänner. Jag gissar att det blir en massa thailandssnack och mycket skratt....

    SvaraRadera
  2. Det blir det alldeles säkert! Hoppas att ni får en mysig helg också -utan mer snö!

    SvaraRadera