torsdag 10 mars 2016

Kanske lite överdrivet.......


Stefan kollade vädret i Kakopetria - där skulle det vara 16 plusgrader idag. Inte så himla kallt alltså. Med en tröja i beredskap så klarar man det....
Allt är relativt. Är man cypriot så är 16 grader vinter. Är man svensk så är 16 grader full vår - ja, till och med snudd på försommar!


Så vi åkte till Kakopetria - en underbar liten by uppe i bergen!


Här var det sömnigt idag - inga turister utom vi. Men så småningom vaknar byn till liv, och många söker sig hit, inte minst människor från Lefkosia som inte orkar med stadsvärmen på över 40 grader mitt i sommaren. Då är det skönt och svalt här. Bara 25 - 30 grader.......


Byn ligger mindre än en timmas bilresa från Lefkosia, och vägarna hit är fina, med en långsam stigning hela vägen upp. 


Vi parkerade bilen och gav oss ut på vandring i byn. Såå vackert, och så mycket att se!


Vilket fantastiskt läge för en skolgård! Barnen hade rast när vi kom, och det var full fart!


När vi tittade upp mot bergen omkring upptäckte vi bokstäverna EOKA - frihetskampen på 50-talet. Då fanns här mycket frihetskämpar i bergen häromkring - kanske general Grivas gömde sig här?


Det är nästan svindlande vackert här uppe


och visst - det ligger lite snö kvar ännu högre upp! Men inte länge till skulle jag tro.......


En ensam påsklilja hittade jag,


och en massa små gränder hittade jag också.


Och så förstås kyrkan!


Här hade vi velat utforska mera - de gamla husen på bergssluttningen - en del renoverade och bebodda, andra övergivna och förfallna.


Ett riktigt vackert hus, mitt i byn, byggt med inmurade stenar!


Och mitt i allt -- en termometer som visade 18 grader!

Fortsättning följer. Kakopetria är värt mer än ett inlägg.........



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar