onsdag 9 oktober 2013

Jag hatar dem!

Bild från nätet

- älgflugorna! Hjortlöss kallas de visst också, eftersom de använder hjortdjur som värddjur när de biter sig fast och suger blod. Fast människor är tydligen också ganska intressanta. Det fick vi erfara idag! 


Vi bestämde oss för en sista tur i svampskogen för i år, så vi åkte över till Tommys gamla "jaktmarker" på andra sidan sjön.


Det är svårt att tänka sig en vackrare dag för skogsvandring!


Grönt, gult och rött precis överallt!


Och visst fanns det lite kantareller - alldeles lagom till en middagsstuvning till kotletterna.......


Färgen är nästan lite sanslös - man skulle kunna tro att jag har manipulerat bilden lite. Men det har jag inte - precis så här såg blåbärsriset ut!


Det var så vackert att man nästan glömde att titta efter de där kantarellerna.....


Högt uppe på berget! Jobbigt var det att ta sig upp där, och inte mindre jobbigt att ta sig ner igen!


Fast  däruppe fanns det inte mycket kantareller. Däremot växte där väldigt vackra flugsvampar.....


På väg tillbaka till bilen hittade vi djurspillning. Stort! Inte älg, inte rådjur, inte räv, inte hund heller. Ett stort djur som är allätare måste det vara, för där fanns både fröer, osmälta lingon och päls. Kan någon komma med en begåvad gissning?


Så vände vi tillbaka hemåt med en påse svamp och hur mycket älgflugor som helst! Det kröp överallt, särskilt i håret. Och jag som har rätt mycket, och tjockt hår! De har mycket att gömma sig i!
När vi kom hem fick jag klä av mig för jag hade älgflugor precis överallt, både på kläder och på kroppen och framför allt i håret! Tommy hade rätt mycket kryp på sig, han också. Ett par hundra älgflugor lyckades vi nog få med oss från skogen......Jag hatar dem! De är äckliga och till ingen som helst nytta! De är nästan i klass med fästingar faktiskt.......

1 kommentar:

  1. Så otroligt vackra färger!! :) Älgflugor verkar riktigt otäcka!! Minns när Nils var med i jaktlaget och de fick skrapa av sådana från huden. Huu..

    SvaraRadera