måndag 9 maj 2011

Jag är kär!


Äntligen - efter lång väntan var det dags för Stockholmsresa. Cat Stevens startar sin Europaturné på Hovet i Stockholm. Det är lite märkligt att jag fick reda på det många hundra mil från Sverige - i Thailand i början av mars! Men huvudsaken är att jag fick veta det innan det var för sent och alla biljetter slutsålda!



Det är rätt långt från Göteborg till Stockholm (och ännu längre från Rörö), så det kanske inte är så konstigt att jag inte har varit i huvudstaden på sådär 16 år...... Men på fredag eftermiddag steg jag av bussen på Cityterminalen och guidades av Britt-Marie hem till henne - mitt i centrala storstan! 



Det blev en väldigt lång vandring kors och tvärs och fram och tillbaka i centrala Stockholm hela dagen på lördag. Med avbrott för lunch på uteservering (när vi till slut hittade ett ledigt bord - jag tror att alla stockholmare åt lunch på uteservering den här lördagen) gick vi omkring i 6 timmar!



Mycket att titta på var det för en göteborgare i förskingringen - de här till exempel! Fina gammaldags uniformer och kaskar hade de, och hästar som var lugna som kor (eller nåt.......)



Men varför hade alla en k-pist hängande på ryggen?



Torghandel.............mängder av blommor! Nästan så att jag önskade att jag hade haft en stor trädgård!



Gamla Stan missar väl ingen turist! Den är vacker och speciell!  Och fynd kan man göra här. Det gjorde Britt-Marie....



Och så vackra parker! Humlegården till exempel! Fler än vi tyckte det - det var massor av folk ute och njöt i det fantastiska vädret! Gräsmattorna var fulla av människor som solade och picknickade eller bara låg och tittade upp i den knallblåa himlen och filosoferade lite...........



Men konserten närmade sig, så efter att ha vilat fötterna och snyggat till oss (så gott det gick!) fick jag åka tunnelbana också. En upplevelse det med - sådana fordon kan vi inte skryta med i Göteborg. Vi har våra gamla spårvagnar vi............Och efter ett försök till middag på Stockholms absolut sämsta thairestaurang som låg alldeles vid Hovet var det dags att gå in tillsammans med 8 - 9000 andra i alla åldrar.


Det är inte alltid bra att ha höga förväntningar - man blir lätt besviken. Men det hade jag i alla fall! Det är en bra bit över 30 år sedan Cat Stevens lade gitarren på hyllan (eller sålde den tror jag faktiskt). Skulle han vara lika bra som jag kom ihåg? Och lät rösten likadant? Lyssnat på hans gamla låtar har jag förstås gjort en hel del på sista tiden...............


(Bilden är inte min - tyvärr - så nära kom jag inte..............)


Men han lät precis som förr! Det var en härlig konsert, med hög stämning i en publik som verkade vara lika förväntansfull som jag, och som kunde alla de gamla låtarna och uppskattade de nya. Allsångsfaktorn var skyhög! 
Så nu är jag kär!!!

"MY PEOPLE" är en ny låt! Jag gillade den mycket. 
Lyssna på den!

Förresten - jag är nog lite kär i Stockholm också............


4 kommentarer:

  1. Kär jag å.. i samme Cat och samma stad :)

    SvaraRadera
  2. Jag förstår att det var en fantastisk upplevelse...lite avis faktiskt!

    SvaraRadera
  3. Vad kul att det blev som ni hade förväntat er.
    Håller med att Stockholm är en underbar stad
    Kram helena :-)

    SvaraRadera
  4. Åh, vad kul att se bilder hemifrån ser varmt och skönt ut!!

    SvaraRadera