fredag 22 december 2017

Vin och mat


Idag fick vi träffa vår hyresvärd för första gången. Han har haft fullt upp sedan vi kom i lördags, men vi har förstås haft kontakt varje dag. Men i förmiddags kom han, med två flaskor vin i inflyttningspresent och mer lakan och handdukar så vi kan byta när det är dags att tvätta! Vi har inte haft några stora problem med något i lägenheten hittills, och det som behövde åtgärdas löste han - som den ena AC:n till exempel. Den slutade fungera häromdagen. Men det visade sig bero på att vi är så himla otekniska. Vissa knappar ska man inte trycka på om man inte vet vad man gör. Det visste inte vi. Marios fick omprogrammera fjärrkontrollen, och nu funkar allt som det ska igen! Nu håller vi oss till knappen On/Off, och möjligen kan vi höja eller sänka temperaturen..... fast ännu har vi inte behövt använda den så värst mycket - här har varit 20 grader eller mer på dagarna sedan vi kom, och 15 på nätterna - ja utomhus förstås - inne har det varit alldeles lagom behagligt både natt och dag. Inte illa i slutet av december!


Saharasanden är fortfarande kvar, idag över hela Cypern, och där vi bor har det varit väldigt höga halter sedan igår. Det innebar att Tommy höll sig inomhus hela dagen. Jag gick till Metro och handlade. Det är julafton om två dagar, och lite julmat måste vi ju ha! Men när jag kom tillbaka hem kunde jag nätt och jämnt se havet - så tjockt var det i luften! 


På hemväg från affären roade jag mig med att kolla hur många restauranger som har vinteröppet på vår gata. Det var några stycken..... Kennedy Pub till exempel. Förutom att äta kan man roa sig med karaoke och bingo där på helgerna.......


Just Italian - väldigt bra mat har jag hört!


Wooden Crest Inn - snett över gatan. Där kan man äta engelsk frukost med alla tillbehör för €3 - inte illa om man är väldigt hungrig någon morgon eller förmiddag innan 13.00......Fast det finns en massa annan mat också förstås. Och ölen kostar €2.60 såg jag. Mysig uteservering har de där!


Karas Village Tavern ser mysigt ut!


Pig n´ Whistle - engelsk restaurang - där är alltid folk!

Sedan var jag hemma! Men fortsätter man gatan förbi oss finns där minst tre restauranger till som har öppet. Ännu har vi inte provat någon av dem, men den dagen kommer snart - var så säker........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar