tisdag 16 september 2014

"Arbetslinjen"


Ja, jag vet - jag är lite politiskt frustrerad för tillfället.......... Kan man vara annat i dessa dagar?

Vi hade tankar att på att gå ut en sväng med båten - det skulle ju bli fantastiskt fint väder! Det blev det inte. Den där morgondimman låg kvar större delen av dagen, och det var kyligt. Inget båtväder. Det är inte kul att frysa på sjön. (Det är inte kul att frysa någonstans, men på sjön är det riktigt otrevligt!)


Jaha - då får man väl hitta på något annat den här dagen. Tommy tog itu med att klippa ner alla vissnande ormbumkar. Tidigare har vi väntat på att de ska vissna ner riktigt, men då är de jobbiga - kladdiga och ruttnade! Så det här var bättre.


Jag fortsatte med vedprojektet. Så mycket som möjligt ska in i vedboden - den lilla vedboden - innan vintern. Och det går faktiskt in mycket mer än jag trodde! Nu har jag tryckt in fyra av de där åtta raderna vi hade på utsidan!


Nu är det nästan halvvägs upp på sista raden där inne. Snart är det fullt. Men i det där läget sade ryggen och axlarna stopp, och jag tog slut. Men rätt många timmar höll jag på, och jag njöt. För jag gillar faktiskt att stapla ved. Det kanske är terapeutiskt (som sonen gissade), eller kanske att det är så tacksamt - det syns att man har gjort något! Eller kanske är det den uråldriga känslan av att ha samlat i ladorna för att klara svåra tider. Kanske är det alltihop..........


En riktig arbetsdag blev det idag. Och efter avslutat vedstaplande gick jag in och lagade  middag - kåldolmar! Det har jag längtat efter ett tag nu. Salladen är egenodlad - mogna bifftomater, rödlök och egen torkad oregano.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar