lördag 20 september 2014

Årjängs marknad


Vi vaknade till dimma och tusen spindelvävar, överallt!

Skulle vi jobba, eller skulle vi roa oss? Roa oss!


Så vi åkte till Årjäng. Där är det marknad i dagarna tre, med 100.000 besökare sägs det. Två av dem var vi då. Jag har aldrig tidigare varit på Årjängs marknad. Tommy har varit där, med det var nog 20 år sedan.........

Vid bankomaten var kön lång - ett helt kvarter lång! Här gäller tydligen kontanter.....


Så började vi den långa vandringen. Mycket fint fanns det. Och mycket skräp.


STOR är den, den här marknaden! Vi gick och gick........


Ballongerna ser inte ut som jag minns dem från när jag var liten. Då var de antingen runda eller korvliknande. Nu finns det alla möjliga figurer! 


Den skulle jag kanske köpt.......


och den här ska Tommy få nästa år!


Intressanta korvar.......


Thaimat kunde man köpa också. Fast det gjorde vi inte idag.


Nöjesfält för små - och en del stora!


Rena rama Liseberg!


Väskor, bälten och plånböcker i äkta skinn. Till slut hittade jag den där Smålandspungen som jag har letat efter hur länge som helst. Tommy behöver en ny - hans gamla är så trasig att allt ramlar ut. Och här fanns det EN kvar! Billig var den inte, men.......


Men resten var jag inte så intresserad av. trots att försäljaren gjorde sitt bästa för att övertyga mig.


Mycket konstigt........


och mycket fint också! Indianska prylar.........


......och musiken ingick!


Tre timmar senare, rätt möra efter att ha trängts med tusentals människor i strålande väder, vände vi hem till Gustavsfors igen.


Förutom Tommys nya smålandspung blev det väl inga jättefynd direkt. Fast fem korvar - hjort, älg, vildsvin, ren, och björn! Nu har vi pålägg till mackorna ett tag framöver! Och så hittade jag "spanska päron" - mitt favoritgodis som liten! Jag köpte två påsar för säkerhets skull. Och de smakade precis som jag mindes!


Hemma igen tog vi en sväng till grannen för att kolla att allt var som det skulle där. Det var det......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar