onsdag 25 november 2020

November


är verkligen en eländig månad! Nog för att det har varit ovanligt varmt för att vara november, men ljuset........ Det finns ju inte! Det är nästan svårt att se skillnad på natt och dag ibland. Då blir man trött. Väldigt trött. Ja, inte bara lille Miss utan vi också!


Fast den där dagen vi skulle åka till NÄL (sjukhuset i Trollhättan) så sken solen förstås. Eftersom den står så lågt vid den här tiden på året så var det rätt jobbigt de där 12 milen. Tur att det inte var jag som behövde köra! Jaja - aldrig är man riktigt nöjd! 


Tommys sjukhusbesök var avklarat på rekordtid och vi var på väg hem en hel timma tidigare än vi hade räknat med. Trots det hann det bli rejält mörkt innan vi var hemma.


Visst är solnedgången vacker även så här års.......

Jag har stora problem med mörkerkörning, så alla bilturer får ske mellan 9 - 15 nu, i alla fall om jag är tvungen att köra. Det är nog dags för besök hos ögonläkare och sedan nya glasögon för min del!


Våra hönor verkar fortfarande inte ha hämtat sig efter hökattacken häromdagen. De har vägrat att gå ut. Men idag körde jag ut den och stängde till luckan så de fick vara i hönsgården i det bleka solljuset en stund. De rusade direkt till baksidan hönshuset


och rafsade upp jorden och tog sig ett efterlängtat jordbad, alla fyra på en gång! Där låg de en stund innan de tyckte att det var dags att gå in. På söndag ska de flytta till Johanna - i alla fall är det tänkt så. Innan dess ska vi helst få på vinterdäcken, för nu väntar minusgraderna runt hörnet.......


Vid stugan är det mörkt. Väldigt mörkt nu. Så vi tjuvstartade med en ljusslinga runt det nya räcket och adventsstakar i fönstren. Det är säkert väldigt fint när det är riktigt mörkt, fast då är vi inte där och kan se det........


Veden går åt i raketfart Jag tycker att vi hämtar nya kassar mest varje dag, Men så är det vår enda värmekälla just nu - den vanliga värmen i lägenheten är fortfarande avstängd. Tids nog blir vi väl tvungna att sätta på den....... Men vi har gott om ved, och det blir både mysigt och en härlig värme när vi eldar i kaminen morgon och kväll!


Det är tungt att ta sig ut på promenad vid den här tiden på året. Men jag måste ju både träna och gå om jag ska bli bättre i mina höfter. Så det är bara att bita ihop. Väljer man olika vägar så blir det lite roligare. Ja  just det - liiiite roligare! Och på vissa ställen är det nästan lite vackert.....


OK - 3,5 kilometer - det får räcka för idag.


Och så kan jag skörda lite morötter innan hemfärd, för morötter har vi fortfarande rätt gott om i pallkragen!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar