tisdag 10 juli 2018

Ögon. Och skörd. Och nästan skördeklart.


Måndagen blev en rätt tuff dag - 5.30 skulle vi upp! Fast jag vaknade strax efter 4 och kunde inte somna om. Innan 7 var vi på väg till Dalslands sjukhus i Bäckefors där Tommy hade tid hos ögonläkaren. Han var tvungen att uppsöka vårdcentralen för några veckor sedan eftersom han plötsligt hade väldigt svårt att se med ena ögat. På VC konstaterade man att han bara hade ledsyn på det ögat - i stort sett såg han bara ljus och mörker.... Det blev en remiss förstås! Läkaren i Bäckefors konstaterade att det var efterstarr - det kan man tydligen få så småningom när man är starropererad, vilket Tommy är. Båda ögonen behövde åtgärdas - det gjordes med laser och gick snabbt och lätt! Fast köra bil den här dagen var det inte tal om - inte efter pupillvidgande droppar - så hem fick jag köra. Framåt eftermiddagen såg Tommy lika bra som han gjorde efter starroperationen för några år sedan!

Nu är det nog min tur att uppsöka vårdcentralen för mina ögon - jag har haft problem sista veckan och ser suddigt, ögonen rinner och är irriterade. Det är kanske dags för nya glasögon. Eller så är det den där ögonsjukdomen som jag har -Fuchs hornhinnedystrofi - som har blivit sämre. Fast det hoppas jag verkligen inte! Nåja - det är väl bara att ringa och beställa tid då, så jag får veta........


När vi kom tillbaka blev det skörd och gurkinläggning. En enda buske av alla de vi har hade fått bär i år (på de andra hade de väl torkat bort)  - men ännu så länge hade inte fåglarna upptäckt dem, så vi plockade säkert ett par kilo!


I växthuset hittade jag mogna tomater i morse - Sungold, små och söta! Och så var det dags att skörda blomkålen innan den börjar blomma. Två monsterplantor gav två små blomkålshuvuden (som sagt - aldrig mer blomkål i växthuset!). De är redan uppätna och smakade alldeles utmärkt!


Ny chili på gång: Den här heter Hot Lemon och är vackert gul. Och rätt stark tror jag. Vi ska snart testa.......


Facing Heaven heter den här skönheten som också håller på att mogna. På den sorten växer frukterna uppåt - därav namnet förstås! Det är spännande att odla chili!


Så har Tommy lyckats få upp de nymålade plåtarna på hönshustaket. Idag gick det mycket lättare när han äntligen kunde se vad han gjorde! 

I morgon lånar vi släpkärra och åker och köper mera virke, för nu är allt vårt slut........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar