fredag 6 juli 2018

Chilli. Och chiliskörd.


Ibland förföljer han oss. Ibland är det inte så lyckat, särskilt inte när vi ska iväg med bilen någonstans. Men fortfarande tycker Chilli väldigt illa om bilar och alla andra fordon, så han försvinner illa kvickt när vi startar!


Så har de tidigaste chilifrukterna redan mognat! Quindilla Blanca heter de, 
och enligt vad jag har googlat mig till ska de vara milda i smaken. Milda - nåja, rätt mycket smak på dem faktiskt! Nu får de soltorka och sedan blir de till chilipulver, kanske tillsammans med lite andra sorter. För sju sorters chili har vi på gång......


Jag tycker nog att vi har ett väldigt vackert hörn här! Våra portugalpelargoner blommar för fullt, och fler blommor är på g. Tänk att vi lyckades få dem att etablera sig här hos oss!


Nu börjar de blomma, de stora blåklockorna. De heter inte blåklockor - de heter visst knölklockor. Fast det är inget vackert namn tycker jag, så jag kallar den jätteblåklockor!


I växthuset exploderar det. Gurkplantorna är alldeles för många! Det är svårt att hitta gurkorna bland alla blad. Den här hann bli lite väl stor innan vi upptäckte den!


Trots värmen har Tommy lyckats slipa och idag dessutom måla de tidigare rostiga plåtarna som ska vara på hönshustaket. Bara ett par kvar att måla i morgon.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar