onsdag 25 juli 2018

Ultrarapid


Nu får vi skörda varje dag. Tomater är gott, särskilt egenodlade sådana, men att äta upp alla är inte att tänka på ens! Så vad gör man med skörden? Jag skållade, hackade och frös in ett helt gäng tomater idag - det måste vara såååå mycket godare än tomater på burk som vi normalt använder jättemycket. Nu kan vi använda våra egna istället. Och det här är bara början, för oj så mycket tomater vi har på gång!


Idag har vi haft 32 grader här vid Drömstugan. Det är rätt varmt...... Så inte har vi gjort så många knop direkt. Beundrat våra nyutslagna vita, väldoftande flox har vi gjort - det är inte så ansträngande. De är megastora i år!


Min födelsedagsblomma, passionsblomman, växer och frodas och blommar och slingrar sig runt klädhängaren från IKEA som hat fått flytta ut i trädgården........


Våra Portugalpelargoner levererar alldeles fantastiskt!


Den där lilla toppen som jag knipsade av från en tomatplanta i växthuset och - mest på skoj - satte i en hink har repat sig från nästandödstadiet och verkar vara  på väg mot monsterstorleksstadiet. Vad det är för sort har jag ingen aning om, men jag misstänker att det är någon slags bifftomat.......


Förra sommaren renoverade Tommy en stor del av uthuset - det var på väg att ruttna bort. De sista dagarna har jag målat det - två varv med rödfärg. Men ska man jobba med sådant här måste man göra det innan 11 - sedan kommer solen och det blir alldeles för varmt! Få se om jag hinner med att måla vindskivor och knutar vita i morgon innan 11 då. Eller i övermorgon. Eller någon annan dag när det är molnigt.........


Löken skördade vi ju för några dagar sedan, och sedan dess har den legat ute och torkat. Det blev en del.........


Chilli fäller något alldeles förfärligt, så idag köpte vi en borste till honom. Han var lite misstänksam när jag skulle prova den, men han tycktes gilla den och låg snällt stilla och verkade njuta av att bli borstad........

Trots att allt verkar gå i ultrarapid i värmen så händer det faktiskt ändå en del.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar