lördag 26 maj 2018

Ta det lugnt!


Ibland har man tur. På väg hem från Bengtsfors mötte jag en motorcyklist som varnade för fara längre fram. Jag saktade ner, och efter kurvan stod en älg mitt på vägen. Han flyttade inte på sig, så jag fick stanna en stund innan han han sakta knallade över. Jag hade mobilen i sätet bredvid, så jag hann ta en bild, fast man skymtar honom bara inne i skogsbrynet. Nåja - det är läge att ta det väldigt lugnt på vägarna här omkring. Det här var säkert en fjolårskalv som irrade omkring och inte visste vart han skulle ta vägen. Nu är de bortstötta av sin mamma som ska få en ny kalv när som helst, så det är inte så lätt att försöka klara sig på egen hand helt plötsligt. Ta det lugnt på vägarna!


Äntligen hemma, och det blev så småningom en lugn kväll med färska räkor och vitt vin. Chilli fick en räka, han också.


Han behandlade den som ett levande byte - jagade in den under mattan och lekte med den! Sedan gick han därifrån.........


Tiden är ur led. Allt blommar på en gång. De vita rhododendronen har inte blommat klart, även om de börjar ge sig så smått. Och nu kommer de lila! De brukar komma väldigt mycket senare, långt efter att de vita har gett sig!


Idag hittade jag ett litet hus utanför affären. Det var ett hönshus, så gulligt!


Det är byggt av Christoph - så himla duktig han är! Vårt eget hönshus är inte färdigt ännu, men det är på gång! Fast kanske vi får vänta med hönorna tills i vår........


Oj vad det växer här hos oss! Rabarbern har aldrig varit så här stor förut - det är dags att skörda tror jag.......


Förra årets klematis kom aldrig tillbaka tråkigt nog. Den dog väl i vinterkylan..... Men humlen kanske kan passa som ersättning - den lär ju vara snabbväxande och klättrande. Vi får väl bara hoppas att den inte tar över totalt - risken finns! Men vi får väl passa och tukta den.......


Portugalpelargonen har börjat blomma, och fler är på gång.........


Och nu är camassian som allra vackrast! Nu får vi njuta av den några dagar innan den har blommat över!

Det går fort nu - alldeles för fort........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar