tisdag 14 februari 2012

Passion och resfeber!

Solnedgång Koh Lanta Thailand

Alla som känner mig vet ju att min stora passion är att resa, helst långt och länge! Och väldigt snart är det dags igen..........
Thailand är ju min absoluta favorit förstås - det förstår alla som har läst min blogg. Det var ju så den startade - som en resedagbok från Thailand. Men, det är klart, man kan ju inte resa hela tiden .Det sätter ekonomin stopp för, och antalet semesterdagar också för den delen - fram tills nu, när jag jag har lämnat arbetslivet bakom mig. Nu har jag inga tidsproblem - jag kan resa när jag vill! Ekonomin däremot - ja, det är en annan sak. Så - hur ska jag, med låg pension och ingen förmögenhet på banken få råd att ägna mig åt min passion?

Keldjur Isla Margarita Venezuela

Men ibland har man lite tur! Jag snubblade över ett pressmeddelande som Resfeber gått ut med.  Där fick man tio goda råd om hur man med lite jobb och planering kan få till en billig resa alternativt utöka semesterkassan. Jag hittade mina favoritråd: Rensa förrådet och sälj dina onödiga prylar på Blocket! Det passar mig utmärkt, jag som nyss har flyttat från stort till smått och nu förvarar allt överflödigt i ett hörn av hyresvärdarnas förråd. Och troligen kommer detta inte till användning igen. Så - varför inte? Blocket.se nästa!
Ett annat av råden hade jag aldrig ens funderat på - jag visste inte ens att man kunde göra det: Sälj dina semesterbilder på fotosajter! Och det kan man tydligen göra flera gånger och tjäna en bra hacka! Det borde ju passa mig alldeles utmärkt, jag som tar hur mycket bilder som helst! Och i alla fall en och annan blir ju riktigt bra............
Ytterligare ett roligt råd: Res tillsammans ett gäng och hyr ett hus eller en stor lägenhet. Det lär ju bli bra mycket billigare! Jag reser ofta ensam och har inget emot det, men visst är det lite lockande att samla ihop till exempel tjejerna i Vinterhatarklubben och sticka till ett varmare ställe i januari - februari när det är som värst här hemma......

Kryddsafari Hurghada Egypten

En kompis ringde för att önska mig en trevlig resa. "Tänk om jag hade haft råd att åka någonstans, jag också. Och tid med, för den delen. Men jag kan bara ta ett par semesterdagar, och inte har det blivit mycket pengar över efter alla helger! Och jag hade verkligen behövt komma iväg och se och uppleva  något annat än snö och kyla!" Jag delade omedelbart med mig av mina nyfunna goda råd! Hon är en väskfreak - dvs hon köper väskor hela tiden! (Och sedan använder hon dem en gång innan hon återgår till sin gamla ryggsäck igen.......) Så jag föreslog henne att tömma sin väskgarderob och sälja alla väskorna på Blocket. Det borde räcka till en weekendresa  någonstans! Varför inte möta våren i Paris? Eller Barcelona - det ska vara underbart har jag hört. Prag är nog inte heller fel............ Det är ju inte alltid man måste åka långt och länge - ibland kan det räcka med några dagar för att ladda batterierna! Och  lockande resor är inte svårt att hitta...........

Själv lider jag just nu av svår resfeber, med sex dagar kvar till avresa............
Thailand - here I come!




2 kommentarer:

  1. Tack för goda råd... som vi delvis praktiserar :-) Men där är ju något nytt. Vi har ju en del skrymmande och fina djurburar de kommer vi att sätta upp i affären på deras anslagstavla. En överbliven tv, och en del gamla mobiltelefoner.

    Önskar att ni får en jättehärlig resa att den blir så där ljuvlig som du önskar!

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. Ha en fin resa ! Jag är så glad för din skull visst ses vi i mars ? Kram kikki

    SvaraRadera