onsdag 22 februari 2012

Bangkok med andra ögon


......fick vi se och vara med om idag. Och vilken dag det blev! Annika tyckte att vi skulle lära oss att åka Skytrain - så det gjorde vi. Och inga problem - det gick som på räls (vilket var precis vad detta skytrain gjorde!). Jag upphör aldrig att förvånas över hur lätt det är att ta sig fram i det här landet, med vilket fordon som helst! Och vid stationen där vi skulle gå av, och faktiskt också gick av - Thong Lo - träffade vi Annika för att sedan ta oss vidare till slummen.


 Men först måste vi stanna till på Tesco Lotus och inhandla en massa blöjor


........till Fon, som fyllde 19 år häromdagen. Fons mamma, Wasana, hade önskat blöjor till Fon i present. Och Fon, som är en av Annikas många skyddslingar, såg också nöjd ut - kanske mest för att det kom människor och hälsade på!


Susanna mötte upp med oemotståndlige taxen Lukas, som nöjd låg och sov i sin väska - han är inte så förtjust i att träffa soihundarna, så han ligger gärna där, utom räckhåll för blodtörstiga monsterhundar....... 


En lång och varm vandring var det genom slummen, och många människor (och djur!) fick vi träffa på vägen.


Dagis med underbara ungar


och vuxna


och dagisets yngsta lilla prinsessa, en månad gammal, låg och sov på en filt under ett myggnät, med ett nöjt litet leende.


Vidare på vår vandring hamnade vi mitt i en matlagningskurs! Poo, som ledde kursen, har gjort en kokbok om thailändsk matlagning som jag självklart inte kunde motstå! Den var jag bara tvungen att köpa.....Så nu blir det thaimat när jag kommer hem...........


Annika skulle till tryckeriet och hämta nya tags till "Häng på"-projektet ( se HÄR!), så vi två fick en anledning att vila en stund och dricka lite mer vatten (det hade vi köpt innan vi åkte - Monica tyckte att det var onödigt, men det tyckte inte jag. Och vem fick rätt? Förresten fick vi köpa ännu mera vatten..........)


Lunchdags! Vi hamnade på en liten streetrestaurang som serverade världens godaste friterade kyckling! Tillsammans med sticky rice och goda såser med sting var det det bästa vi ätit på väldigt  länge! Och så ett - eller två - glas öl med is till det! Vi åt tills vi nästan svimmade! Och Lukas fick också smaka - lite..........
Sedan var det dags för nya äventyr! "Snopptemplet" nästa! Fast Susanna hoppade av på vägen - hon hade lite annat att göra. Men vi träffas igen innan vi åker vidare!


"Snopptemplet" hade Annika utlovat i ett mail strax innan vi reste - och det lät ju väldigt spännande. Och det var det också! 


Här fanns alla former, färger och storlekar...........Intressant..........Jag måste nog återkomma till detta i ett inlägg så småningom!
Skämt åsido - jag måste nog få återkomma till mycket av det vi fått vara med om idag! Det är alldeles omöjligt att berätta om allt på en gång. Vi var ute i 6 timmar, och tog sammanlagt säkert ett par hundra bilder, och att rensa i dem blir ett svårt arbete. Eller - förresten - jag kanske struntar i att rensa - jag vill spara alla! 
Så - lugna dagar på Phuket får jag anledning att återkomma till dagens upplevelser. Just nu är det väldigt mycket att smälta känner jag!
Tack Annika och Susanna för en fantastisk dag! 
Och i morgon väntar nya äventyr i Bangkok...........

Undrar vad Monica har skrivit om dagen...........

3 kommentarer:

  1. NU har också ditt hjärta hittat Bangkok! Välkommen i den klubben! Blir som alltid väldigt rörd när jag möter (och ser bilder) på Wasanna och Fon. Hur hade deras verklighet varit utan Annika?!

    Skrev till Monica att Thailand inte bara är Leendets land utan också kontraternas..om man vill!
    Kram!
    Doris

    SvaraRadera
  2. Varsågod, our pleasure!! Kram

    SvaraRadera
  3. Härligt att få vara med på ett så pass fylligt hörn av er resa! Tack!

    Kanske jag kan fresta med ett underbart vårväder. Det har vi idag och jag och Charlie kommer precis från en välgörande tur utmed havet.
    Idag är det verkligen vårväder här i Åhus. Underbart så man har längtat. Ser nu fram emot nästa Thailandsavsnitt ;-)

    Kram Ingela

    SvaraRadera