måndag 18 november 2019

Paus


Så tog vädret paus från vintern och övergick i senhöst. Snön försvann i allt regn, och fukt och dimma lade sig som en tjock filt över oss. Surt är det.  Och mörkt är det, hela tiden. Tur att vi har en kamin som både värmer och ger oss extraljus, för det behövs i dessa tider! Och tur att vi kan se fram emot ljusare tider och varmare breddgrader om mindre än en månad...


Tommy åkte till Drömstugan ett par timmar. Jag ville inte gå utanför dörren. Men något får man ju hitta på en sådan här dag, så det blev några burkar picklad rödlök. Vi har fortfarande gott om lök efter sommarens skörd, trots att vi äter lök nästan varje dag.


Lille Miss umgicks med grannkatten. Fast de fick umgås på varsin sida av fönstret. Det gick tydligen bra, det också.


Så blev det fredagskväll och fotboll på TV. Till och med jag tittade. Det gick ju bra - nu ska Sverige spela EM så småningom!


Tänk att vatten kan vara så roligt när man är en liten katt! Lille Miss sitter troget vid diskhon och försöker fånga vattenstrålen varje gång Tommy diskar. Den här gången klev han ner i vattnet, först med framtassarna


och sedan baktassarna. Det är kul att försöka fånga vattenbubblorna! Han lade sig inte ner, men den dagen kommer väl.....


Nu har jag varit inomhus i flera dagar, så på söndagen kände jag mig mer eller mindre tvingad att gå med Tommy ut en stund. Inte för att det var särskilt lockande.....


Konstverk nere vid varvet


Full fart på vattnet i slussen! Nu måste det väl ändå vara tillräckligt med grundvatten? Det har ju regnat mer eller mindre hela den här hösten!


Båtarna har gått till vintervila under presenningar. På varvet är det tomt och tyst. Och däruppe på höjden ligger vårt hus.




Trots att jag klär på mig allt jag äger och har, och trots att det är flera plusgrader så fryser jag. Nåja - det blev några kilometer i alla fall. Och idag, måndag, har det inte blivit ljust på hela dagen. Och mörkare ska det bli innan det vänder. Men när den dagen kommer är vi långt härifrån. 25 dagar kvar.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar