söndag 6 augusti 2017

Vandra vidare


Efter Blomstergatan kom vi fram till vallgraven. På andra sidan betade fåren.


Nadjas och Fredriks "andra hem" - skateparken Lagunen!


Vackrare än så kan väl inte en skatepark ligga - alldeles vid havet med utsikt över Ven!


Den lilla fina stranden alldeles intill heter Lagunen - därav namnet på skateparken!


Och så vandrade vi vidare, över vallgraven, mot Citadellet.

Det är lätt att urskilja ”milstolparna” i slottets historia. Det byggdes en gång som en fästning. I några hundra år försökte anläggningen anpassa sig till krigskonstens utveckling. Kring slottet byggdes en bastionfästning. Mot krigsteknikens modernisering var det snart nog hopplöst för ett ålderstiget Landskrona Citadell att försvara sig. I stället blev anläggningen ett fängelse. Numera är det som ett historiskt minnesmärke och bedövande vackert rekreationsområde som Citadellet fängslar. "

När vi kom tillbaka hem googlade jag förstås på Citadellet, Landskrona, och hittade en snabbeskrivning av historien om Citadellet som jag lyckades förlora mig i både länge och väl! För er som är intresserade - här kommer den! Ni andra kan väl scrolla vidare och titta på alla vackra bilder.......








Jaha - härinne satt alltså rikets glädjeflickor inspärrade under 1900-talets första 40 år innan militären tog tillbaka slottet igen. Numera är det bara en oerhört vacker plats,


och det är väl inte så bara egentligen.......


Vi satt ett par timmar i solen och beundrade slottet på lite avstånd och njöt


innan vi vandrade tillbaka och grillade kycklingspett. Ja, det vill säga, Fredrik grillade. Vi andra tittade på.......


Och gott blev det! Och sedan var det lite friidrott på TV innan vi tog slut den här dagen då vi lyckades vandra nästan en mil (såg jag när jag tittade på min stegräknarapp). Vilken dag, med så många skönhetsintryck och en massa historia........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar