torsdag 16 juni 2011

Kalvsund!

Kalvsund - <3 <3 <3! Där bodde jag i 12 - 13 år, innan jag blev tvungen att flytta in till Göteborg 1990. Men Roy, min särbo, bodde kvar ända tills han sålde sitt hus och flyttade till Rörö för 4 år sedan. Tyvärr fick han bara 1,5 år där innan han gick bort för snart 3 år sedan. Men jag var förstås väldigt mycket på Kalvsund även efter jag hade flyttat. Och nu kände jag att det var dags att åka dit och se om det såg ut som det skulle. Monica och hundarna följde med. Monica har egentligen inte sett så mycket av Kalvsund, trots att hennes bror bodde där i så många år, så för henne var det en upplevelse att få se en av de minsta öarna i kommunen. Och här kommer färjan in till Öckerö färjeläge!

Olga ska åka båt för första gången - det var lite jobbigt............Speciellt landgången var väldigt otrevlig tyckte hon!

"Välkommen till Kalvsund"!

I

Detta huset flyttade Roy in i 1978 (tror jag att det var.........). Stort är det! Och fruktansvärt mycket jobb var det! De här väggarna har jag klängt omkring på på en skranglig byggnadsställning och skrapat och målat.............

Efter ett antal år, när Panget (som Tornhuset kallas) var färdigrenoverat, så flyttade han till detta huset. Lite mindre, och inte lika mycket jobb........ Men det räckte till! Jag har fått lära mig både det ena och det andra om husrenovering kan jag säga. Nu bor här andra människor, men huset är sig ganska likt.

Vackert är det på Kalvsund! Blommor i mängder överallt........

På väg runt sydsidan ön.

En riktig fågelvik - här ligger alltid massor av ejdrar.

Strandstigen är ganska ny - kanske sådär 3 - 4 år. En gång tidigare har jag gått den,och det var jag tvungen att göra igen. En riktig naturupplevelse, och fantastiskt fint gjord av Kalvsundsinvånarna!

En bänk med utsikt mot Grötö. Här var vi tvungna att stanna en stund.

Längst uppe på toppen ligger Valen, sjömärket på Kalvsund. En båk kallas det tror jag. Den syns väldigt långt - t.o.m. från Stena Lines Danmarksbåt när den går ut från Göteborg.

Små "stenrösen" visar hur man ska gå - de ligger med ojämna mellanrum längs hela Strandstigen. Den här har fått en keps.............

Och så en bänk till! Den här står med utsikt mot Öckerö.

Strandstigen tar slut nere vid Körrgårn - fotbollsplan och badplats på Kalvsund. Rakt över skymtar Öckerö.

Efter fika och lite vila gick vi tillbaka till hamnen och färjeläget för att vänta in färjan tillbaka till Öckerö. Och jag träffade förstås en massa folk jag kände! Riktigt roligt.............

"Panget" från ovan - oj vad det är stort - det hade jag nästan glömt! Sådär 400 kvadratmeter närmare bestämt!

Det var trötta hundar som åkte färja en gång till. Olga - bokstavshunden - lade sig till och med till ro under ett säte på färjan. Då är det högt vatten!

Och Moa sträckte ut sig i hela sin längd med benen utsträckta bakåt - hur kan hon ligga så? Det verkar grymt obekvämt! Men det tycker tydligen inte Moa.
Ska jag vara ärlig var vi människor också ganska möra..........

Det var en intensiv och fin dag, med fantastiskt väder och många minnen för mig....