onsdag 12 februari 2020

Tomater och mimosa


Vi planterade ju en tomatskiva i jord, och mängder av miniplantor kom upp efter ett par veckor. Inte visste jag att det fanns så mycket fröer i den där tomatskivan! De flesta plockade vi bort, men några behöll vi och planterade om. Inte för att det kommer att hinna bli några tomater innan det är dags att åka hem. Knappast några blommor heller. Men det är lite kul i alla fall. Och vem vet - kanske någon kommer hit efter vi har åkt och kan fortsätta att vårda plantorna som nu har dragit iväg rätt bra! Eller så får de vissna ner och dö, för regn är det ont om här, och tomater behöver som bekant rätt mycket vatten. Och gödning. Vi får väl se hur det går......


Vi har så många fina dagar här, så att ta en sväng till stranden känns nödvändigt då och då när vi tröttnar på att sitta i solen på altanen, eller när där är alldeles för varmt! Stranden är återställd efter stormen Glorias framfart och allt skräp som hade blåst upp är bortforslat.


Det är ofta många som fiskar här........ Ibland får de fisk. Ibland får de ingenting. Men det verkar inte spela så stor roll - det är skönt att sitta på stranden och titta på spöna och filosofera lite.


På väg uppför backen mot restauranggatan tar jag lite rast - det är väldigt varmt att gå i solen idag!


En sådan här bil har jag aldrig sett! Vad är det för något? Efter att ha funderat en stund gissar jag att det är en bröllopslimousine! Gardiner har den, och fina utsmyckningar på sidorna. Och finklädda människor vandrar in genom porten. Japp - tror att jag har rätt! Fast jag stannade inte för att se brudparet.......


Det var det där med soluppgångar...... Ingen är den andra lik, och varje morgon brukar jag vakna strax innan soluppgången, så vid det här laget har det blivit en del bilder. En av de vackrare......


Och idag snubblade jag över de första utslagna mimosaträden! Jag hoppas att många har slagit ut om 1,5 vecka, för då får vi besök - väldigt kärt besök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar