söndag 2 juni 2019

Händelserik helg



Den första juni maldes det mjöl i kvarnen i Gustavsfors. Vi var där och kollade. Hit kan man komma och mala sitt eget mjöl för all framtid om man är med i ett byalag! Fast det är inte vi..... Och å andra sidan odlar vi ju ingen säd heller.......


Mjölnaren


Kvarnen


Såklart att vi var tvungna att köpa en påse mjöl, mald i kvarnen i Gustavsfors!


Jag som aldrig bakar fick faktiskt skärpa till mig och göra det för en gångs skull. Gott blev det!


Så var hönsgården färdig då! Fast vi får fixa nät på ovansidan också - här finns rovfåglar som gillar kycklingar....


För första gången fick de gå ut, våra 4-veckors kycklingar! Självklart var det denna som var ute först!  Hon är alltid först! Jag är rätt säker på att det är en höna, och visar det sig vara rätt blir hon uppkallad efter äldsta barnbarnet - Isabelle ska hon heta!


Chilli var väldigt intresserad. Han lekte staty i säkert en timma innan han tröttnade och gick därifrån.


Nästan ute.......


.....och då kom han tillbaka igen, vår nyfikna misse!


Första dagen var fyra av kycklingarna ute. Det var väldigt intressant och spännande!


De andra tre fegisarna stannade inne.


Men idag åkte de ut vilket de ville eller ej - hönshuset måste städas!


Nu är där rent och fint, och sju trötta kycklingar gick in och vilade efter ett par timmar i sol och värme på utsidan! Nu är alla inne för kvällen - den sista fick jag lyfta in. Hon hade lagt sig på baksidan hönshuset - troligen visste hon inte vart hon skulle ta vägen! Tur att jag räknade dem innan jag stängde för natten......


Så - alla kycklingar på insidan. Chilli vilar i sitt krypin på vinden. Men djurlivet är inte slut för idag - framåt kvällen fick vi besök av skogens drottning - en stor älgko! Hon åt på de taggiga rosorna nere vid bilen en lång stund innan hon vandrade vidare,,,,,,,,



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar