måndag 13 februari 2017

Shopping och uteservering


Efter en lång frukost åkte vi till stan för att gå en sväng på Ledra Street  och titta på folklivet. Men jag kunde ju inte motstå att titta in på det ganska nyöppnade H&M för att se om det såg ut som det brukar göra hemma. Det gjorde det. Samma koncept, och samma kläder, med den skillnaden att här fanns det nog mer sommarkläder än vad det gör hemma just nu. Men badväder är det inte här ännu, så någon bikini som jag egentligen skulle behöva hittade jag inte.


Men lite annat smått och gott hittade jag i stället. Som jag faktiskt också behöver just nu!


En riktig prylaffär hann vi också med. Där fanns allt och lite till! Synd att man inte är i dagboksskrivaråldern (fast det är jag väl fortfarande - bloggen är ju min dagbok numera). Men den här dagboken, med lås och avskräckande text på framsidan hade jag nog uppskattat i mina tidiga tonår!


Ringhållare? Tja - har man en massa ringar som man tar av och på så kanske den är praktisk. Själv har jag bara en ring, och den sitter där den sitter.
Jag kom i alla fall ut med lite annat smått och gott.......


Vi gjorde ett besök i den gamla kyrkan mitt i stan, jungfru Marias kyrka.


Fantastiskt vackert!


Där tände vi varsitt ljus.


Inte kunde vi lämna Ledra Street utan att sitta på uteservering en stund. Jag älskar att sitta på uteservering i solen! Det är inte så ofta det händer därhemma, så det gäller att passa på nu!
Och solen sken, och lä var det. Underbart!


På kvällen var vi bjudna till Costakis och Pantelitsa, Angelas bror och svägerska och våra hyresvärdar. Där serverades hur mycket mat som helst, allt lika gott! Pantelitsa är fantastisk på att laga mat. Och när vi hade ätit oss mer än mätta serverades en dessert som inte var av denna världen - helt gudomlig! Undrar om jag (som i vanliga fall inte är så dessertintresserad) kan få receptet....?

I morgon är det Alla Hjärtans Dag, och vi åker tillbaka till vårt "hem "i Paralimni efter två intensiva och väldigt trevliga dygn med trevligt sällskap, god mat och gästfrihet. Tack Angela för att vi fick komma och hälsa på! Tack hyresvärdarna för en trevlig kväll! 

Vi kanske kommer tillbaka till Lefkosia innan det är dags att åka hem.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar