onsdag 29 oktober 2014

Vintertid......


Dagens projekt för min del var att plantera om alla våra krukväxter. Inte för att vi har så många, och de vi har är väldigt, väldigt tåliga. De som inte är så tåliga har lämnat in för längesedan....... Men de där överlevande stackarna har inte fått någon ny jord på de senaste tre åren! Det märktes när jag skulle försöka få dem ur krukorna - en del fick jag klippa sönder! Någon jord fanns inte kvar. Men rötter var det gott om. 
När jag ändå höll på fick orkidéerna ny jord, de också, specialkompost för orkidéer! Jag hoppas att de kommer att uppskatta det. Fast de blommar ju om hela tiden hur illa de än blir behandlade......


Den här, med okänt namn, växer så det knakar, men den tackar nog inte nej till ny jord den heller, för i den krukan var jorden också slut. Undrar om Per-Erik, som ger våra växter en skvätt vatten då och då, har pratat extra mycket med den här?

Ja, jag vet - det är helt fel tid att plantera om. Men vad gör man? De får vara glada för en omplantering i oktober i stället för i februari. För det är väl tveksamt om de skulle överleva fram tills vi kommer hem i mars.......


Härom natten återgick vi till vintertid - en rätt deprimerande och onödig ändring tycker jag. När jag äntligen kom utanför dörren för att ta en sväng till tippen och affären var klockan inte ens halv fem, men solen började redan gå ner bakom grannhuset.


Ett par minuter senare nere i hamnen.....

När jag hade uträttat vad jag skulle och var på väg hem var det nästan mörkt. Hur kul är det.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar