torsdag 16 augusti 2018

Skogsväxt och närodlat


 Vilka fina grannar vi har! Idag kom de med en påse kantareller - alldeles lagom mycket till varsin kantarellmacka! Vi måste nog snart ut och leta, vi också.......


1,5 meter Chilli parkerade i soffan på eftermiddagen. Han har verkligen växt, på alla sätt och vis. På längden och bredden förstås, men även på andra sätt. Nu är han mest ute, nästan dygnet runt. Bara ibland kommer han in och äter, kelar lite, sover ett par timmar och så: ut igen! Jag skulle bra gärna vilja veta var han håller hus alla dessa timmar!


Snart är nästan alla blommor slut här hos oss. Men fortfarande idag har vi rosa flox,


lila flox


och vita flox! De sistnämnda dofter fortfarande fantastiskt!


Varje dag skördar jag i växthuset.Blondie chili har växt upp till taket, men mognar långsamt. Fast några hittade jag som får ligga på tork för att bli till chilipulver - starkt sådant!

Tomater - tja, ett par kilo varje dag! Nu gjorde jag tomatsås av egna tomater, egen lök och vitlök, ickeegna kryddor, (bortsett från chilipulvret som är alldeles eget, malt i mitt anletes svett i en mortel!) grönsaksbuljong och tålamod (eget.....) Det tar en stund att fixa egen tomatsås, men det är värt besväret.  Och ingen bild blev det - jag hade för mycket att göra, så det glömde jag. Nästa gång kanske........

Den blev i alla fall supergod, tomatsåsen.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar