fredag 10 augusti 2018

Sommarstorm


Johanne heter hon visst. Hit kom hon frampå förmiddagen efter att ha drabbat västkusten rätt hårt. Hur det är där vet jag inte riktigt, men förmodligen bättre än här där det fortfarande blåser ganska hårt. Dagen blev rätt tuff med kringflygande saker, välta stegar och och demolerade växter. Vi var ute och såg träd efter träd falla runt omkring oss - som tur var inte alldeles nära stugan! Chilli blev nog livrädd för han försvann i flera timmar innan han vågade sig fram för en stund sedan.
Tommy fick förstås ta en sväng till båten på förmiddagen för att kolla så att allt var OK. Det var det. När han kom tillbaka åkte jag till affären - där var det stängt p.g.a. strömavbrott! Det hade jag missat - det är ju inte så att man tänder lampor inne vid den här tiden direkt! Men visst var det strömavbrott, även i stugan. Det tog ett par tre timmar innan strömmen kom tillbaka och jag kunde åka och handla till slut.
Men inte nog med det - telefonerna slutade fungera på förmiddagen. Fortfarande visar de "ingen täckning". Vår mobiloperatör - Tre - skriver på sin hemsida att de inte har några driftsstörningar. Nähä. Vad beror det i så fall på att våra telefoner är stendöda? Jag skickade ett meddelande (för ringa kan jag ju inte) till operatören och frågade. Fast jag har inte fått något svar. 

Det är ganska otroligt hur sårbart det är, allting, när det händer något sådant som en storm till exempel. Och ingen information kan man få när strömmen är borta och telefonen är död. Men jag kom på att man kan starta bilen och lyssna på bilradion! Eller så kan man tänka efter lite före och se till att man har fungerande batterier till den gamla radion som alltid går på ström i vanliga fall.  Eller så kan man ta det lugnt och vänta på bättre tider.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar