torsdag 7 september 2017

Höstskörd och lite depp


Äntligen en regnfri dag - dags att skörda innan potatisen ruttnar där i jorden! Några fick jag faktiskt slänga, fast det var den tidiga potatisen som höll på att ge sig. Asterix lyckades vi riktigt bra med!


Våra utetomater har äntligen börjat mogna. Goda är de också.

Så har jag skördat den sista persiljan för i år - för fjärde gången! Och den klena dillen som fanns fick också åka in i frysen. Det där med dill har verkligen inte lyckats i år. Jag har sått i fem omgångar, på olika ställen. Nada.


Tur att man kan trösta sig med att sommarblommorna exploderade! Den enorma rosenskäran har börjat slå ut -


- den är lika lång som jag! Och massor med knoppar har den!


De vita floxen är i det närmaste utblommade, men nu kommer äntligen den lila! Jag tror att vi bara har en eller två av den sorten, men vackra är de......


Det var ganska många år sedan jag satte krasse. Jag förstår inte varför egentligen. De är alldeles fantastiska.



Myntan har äntligen börjat blomma. Den förpassades till stenpartiet för ett par år sedan, annars hade den tagit över hela landet där vi först planterade den. Nu håller den sig på plats!


Jaha - så var det ringblommorna då. Några få har vi. Min erfarenhet tidigare är att de sprider sig totalt hämningslöst. Men inte här hos oss. Nåja - det finns andra blommor..........


De här har blommat över för ett bra tag sedan. Det är stjärnflocka som jag fick av grannen. Ännu har jag inte klippt ner den - kanske den frösår sig själv om jag väntar lite......


Och så kom grannen! Han kunde inte motstå att ta en tur över vägen upp till oss när han ändå klippte gräs........


Och nu är det höst. Ekarna har börjat tappa sina blad. Snart börjat det evinnerliga lövkrattandet.........

Jag kan tycka att det är ganska deprimerande att göra allt det där höstarbetet. Nu går vi bara mot mörker och kyla, och allt vissnar ner och försvinner - eller ska tas bort av oss! Våren är väldigt mycket roligare när man har allt framför sig. Men det ska ju göras, så det är bara att bita ihop och vara glad över att vi fick så mycket gjort idag.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar