söndag 14 juli 2019

Baldersnäs


Född i Dalsland, uppvuxen i Dalsland, och ändå har jag aldrig besökt Baldersnäs - i alla fall inte vad jag kan minnas...... Det är nästan så jag skäms. Men denna lördag blev den i alla fall av, den där utflykten till Baldersnäs som vi har pratat om så många gånger!

Strax utanför Långed ligger detta fantastiskt vackra ställe, på en halvö i Laxsjön! Det första man möts av innan den stora parkeringsplatsen är en gammal smedja. Fast den var inte öppen idag......


Baldersnäs Lantrasgård - inte heller öppen.....


Det huset kan jag tänka mig att bo i.....




Stenladugården


Magasinet


och Steneby hemslöjd måste vi förstås kolla. Oj så mycket fint det fanns där! Jag råkade få med mig en fin välkommenskylt till vår ytterdörr innan det var dags att åka hem......


Fika kunde man göra. Äta också. Fast det gjorde vi inte.


Det måste väl vara en hundkoja?
En annorlunda sådan!


Herrgården. Här finns rum om man vill övernatta.


Parken är enormt stor och full av blommor och gamla vackra träd av alla de slag. Här hittade jag krolliljor - mina favoriter.


En okänd skönhet...




Gästhamn finns här också. Den måste vi titta på förstås. På väg dit hittade jag den här skylten. Så det är åt det här hållet världens ände ligger!


Svårslaget läge för en liten gästhamn!









Böljande fält och ängar. Och åskmolnen började torna upp sig. Dags att åka hemåt efter en fantastiskt fin dag på vackra Baldersnäs!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar