söndag 31 januari 2021

Träning och odling


 


Det gäller att hålla igång kondition och rörlighet när man har artros och ont! Det är bra sägs det ju. Alltså köpte Tommy ett gåband häromdagen. Att gå ut i snö, is och halka är lite vanskligt just nu, även om man använder kryckor. Att vandra på ett gåband inomhus är ett alternativ, även om man missar den friska (väldigt friska!) luften!


Själv envisas jag med att gå utomhus, så jag skaffade ett par stavar på inrådan av sjukgymnasten. Det funkar bättre än jag trodde. Tempot blir lite högre, och det känns rätt tryggt med lite stöd om något ben skulle få för sig att ge med sig helt plötligt. Det händer då och då...... Och så kan man hänga på stavarna och vila lite ibland! Fast jag måste erkänna att jag har hoppat över stavpromenader ett par dagar nu - det är så himla kallt så jag tror att jag kommer att frysa ihjäl! Jag kanske ska testa gåbandet, jag också.....


För precis en vecka sedan sådde jag chilifröer, 50 stycken, 5 olika sorter. Det är första gången - tidigare har vi fått plantor av Johanna eftersom vi inte har varit hemma när chilifröna behöver komma i jorden. I år är vi hemma tack vare viruseländet, så nu tänkte vi prova!
Sålådorna placerades ovanpå kylskåpet där det är varmt - då ska de gro lättare har jag lärt mig. Varje dag har jag tittat till dem och sprayat lite vatten vid behov. Efter 5 dagar kom de första små plantorna - jag som har läst att det kan ta flera veckor!


Nu har jag fått ta bort plasten och ställa dem på fönsterbrädan i stället, och idag räknade jag hur många som hade tittat upp - 34 av 50! Hur ska detta sluta? Var ska vi göra av 50 chiliplantor? Och så måste vi fixa någon form av extraljus - plantorna vill visst ha ljust sådär 16 timmar/dygn! Nåja - det blir som det blir. Kul är det i alla fall!


Utomhushusdjur har vi där vi bor - rådjur! Som mest har vi sett 5 stycken på en gång. De får lite extramat av grannarna, och det kan de behöva nu när allt är iskallt och fruset! De är så vana vid människor vid de här laget att de mera liknar hundar än rådjur!


Vackert är det nu, alla tider på dagen. Himlen blir rosa vid solnedgången, 


och på dagarna strålar solen från en klarblå himmel. Vid Drömstugan har snön som fortfarande finns kvar frusit, och där hämtar vi ved med livet som insats, för det är superhalt! Det gäller att hålla sig på benen - några brutna ben eller armar ska vi inte ha! Det räcker med viruseländet som lurar bakom knuten hela tiden! Fast häromdagen fick vi brev från vårdcentralen med upplysningar om vaccinationen och ett frågeformulär att fylla i och ta med när det blir dags för oss. Kanske det inte dröjer så länge till innan vi kan få de där sprutorna som vi väntar på.......










 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar