söndag 21 februari 2021

Slut på vintern?


Ja, hoppas kan man ju alltid. Isen ligger fortfarande tjock på sjön, men det är väldigt mycket vatten på den efter några dagars plusgrader och ett idogt regnande större delen av lördagen. Jag läste just att våren är här efter sju dygn med temperaturer över noll, vilket skulle betyda att våren kom i fredags om mildvädret fortsätter. Och det verkar det göra. Inte mig emot - jag har fått alldeles nog av vinter, tack så mycket! Visst kommer det säkert bakslag då och då, och mars kan vara en eländig månad med både snö och kyla om det vill sig illa, men förhoppningsvis blir inte de där bakslagen långvariga. Och ljuset har kommit tillbaka på allvar!  Nu är dagen hela 9 timmar och 51 minuter lång! Det är lite skillnad mot dagens längd vid vintersolståndet - då var det ljust 6 timmar och 8 minuter. Det finns hopp om vår nu!


Våra pelargoner har fått vila rätt länge nu. Och något vatten har de knappt fått på flera månader. Dags att väcka dem till liv igen! Alltså gick vi från underhållsvärme på 8 grader till lite behagligare 16 grader i stugan, och sedan klipptes de ner ganska hårdhänt! Alla utom en verkar ha klarat vintervilan.... Nu är det bara att hoppas att de kommer igång och börjar grönska lite - då ska jag belöna dem med lite ny jord!


Min fina passionsblomma ville jag inte sätta saxen i - den har vuxit hela tiden sedan den kom in i september! Förhoppningsvis fortsätter den med det.....


Snart har all snö försvunnit, och istället har det bildats stora sjöar både här och där. Det är inte precis någon vacker period vi har framför oss ett tag nu - snarare väldigt gråbrun och ful faktiskt. Men snart så.....


Växthuset har klarat vintern bra - där är torrt och fint och ser riktigt välstädat ut. Fast vi hade glömt att tömma vattentunnan i höstas, så det tar nog ett tag innan den tinar upp!


7 - 8 plusgrader, nästan ingen snö


och en blek sol! Vågar jag kalla den vårsol?










 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar