tisdag 9 februari 2021

Iskyla

 


Nu får det väl ändå vara någon måtta på kylan! Så här såg det ut under utedelen till luftvärmepumpen idag när vi kom till stugan. Så ska det väl inte se ut - är något fel? Har musangreppet inne i luftvärmepumpen i höstas orsakar "inre skador"? Inomhus var allt som det skulle - underhållsvärmen funkade och innetempen höll de där 8 plusgraderna som den ska göra. På hemvägen tog vi en extrasväng och kollade lite andra luftvärmepumpar, och jodå - det var en massa is under dem också! Kanske vi inte behöver vara oroliga då, eller.......


Lite snö ligger kvar på marken efter det senaste snöfallet för rätt längesedan. Efter det har det bara varit minusgrader. (Ja - bara och bara - det räcker nu!) Tur att jag hittade en pulka på Optimisten - köra ved i skottkärra är alldeles för jobbigt just nu. Men med pulka går det alldeles utmärkt!


Nu börjar det bli väl jobbigt med kylan. Elfakturan för januari har kommit. Den var inte rolig alls. Den var närmast hysteriskt dyr, trots att vi har eldat i kaminen så mycket att all vår ved verkar smälta bort med en rasande fart! Kallaste vintern på 10 år lär det vara, och än är den långt ifrån över. Den lilla Gröna har startat snällt varje dag om än med viss tvekan ibland. Det hoppas vi att hon fortsätter med, för i morgon har jag ett viktigt tandläkarbesök, och på fredag ska Tommy till vårdcentralen - också ett viktigt besök som inte får missas. Och nu säger de på nyheterna att det ska bli nedåt 20 minusgrader just här de närmaste dagarna! Det är väl bara att hålla tummarna och hoppas på bättre tider. Solnedgångarna är i alla fall vackra i kylan........


Nej - jag tror att jag ska göra som Lille Miss - krypa ner och gömma mig i Dramaten inne i garderoben. Där stannar jag tills det är sol, plusgrader och vår och viruset är försvunnet..........









 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar