fredag 8 april 2022

Guldklimp och ny vinter


 


Det var ett tag sedan. Men så kan det gå när min kära Mac vägrade samarbeta mer - den bestämde sig för att dö helt plötsligt. Efter att ha kollat upp om det fanns något att göra bestämde jag mig för en ny. Det känns väl inte så lite surt efter bara 5 år - jag hade räknat med att den skulle hålla åtminstone lika länge till. Men det blir inte alltid som man har tänkt sig...... Den nya är väldigt ny och guldfärgad. En guldklimp alltså. Jag utgår nu ifrån att den håller min tid ut!


Efter några dagar hemma åkte vi till Johanna för att hämta hem våra missar. Det blev en snabbis på ett par timmar innan vi vände hemåt igen, men


vi hann i alla fall träffa Johanna och Idun 


och ett par lurviga och busiga hundar! 


Et par efterlängtade djur var väldigt glada att vara hemma igen! Store Miss, som är en äkta utekatt, rusade direkt till balkongdörren och krävde att få bli utsläppt NU! Det blev han. Och efter några timmar kom han in igen, trött och hungrig och nöjd.


Lille Miss hade fullt upp med att lukta sig igenom varenda kvadratcentimeter av lägenheten innan han slocknade på sin vanliga plats i soffan!


Lite vårlikt var det några dagar. Fast inte tillräckligt mycket vår för att det skulle vara dags att ta bort granriset som vi täckt rosorna med. Minusgrader varje natt - de får vara påklädda ett tag till!


Så här dags på året är det bara kratta löv som gäller. Det är nästan det enda man kan göra innan tjälen släpper. Ska man hitta något som har börjat växa så får man nog använda förstoringsglas.......


Men igår kom vintern tillbaka, och det med besked! Framåt middagstid började det snöa lite lätt. Efter ett tag var det ganska vitt på utsidan. Och inne på fönsterbrädan står tomatplantorna (som kom upp 4 dagar efter att jag satt fröerna!)! Nåja - det går ingen nöd på dem än så länge. Det lär dröja innan de kan flytta till växthuset.........


Idag vaknade vi till en vit värld.


Väldigt vit. Så vit att den lilla röda knappast syntes. Tommy fick beväpna sig med sopborste och skrapa och ta hand om eländet.


Själv fick jag klä på mig ordentligt, ta med den lilla snöskyffeln och gå ut och skotta balkongen. Den 8 april..........




















 







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar