lördag 13 september 2014

Sensommarvärme och höstmörker


Det blev en tidig kväll igår. Det blev en tidig morgon idag, i alla fall för mig......Tommy sov lite längre, han. Det tar på krafterna att vara skeppare!


Dagens viktigaste - tomaterna måste bärgas! Nu hänger de upp och ner i fönstret, och vi hoppas att de ska mogna. Upp och ner på sina stammar? Ja - tips från "Trädgårdsliv"!


Nu har vi varit väldigt stilla i ett par dygn ombord, så det var hög tid för lite motion! Vi tog en tur i skogen och passade på att titta efter svamp.


Och nog finns det svamp, överallt, hur mycket som helst! Men mest svamp som inte är ätbar, eller tveksam. Kantareller var det ont om. Vi fick ihop till varsin svampmacka i alla fall.


Vi gick en lång runda i skogen bortanför "Hölan".


Det blev varmt! Tommy tog av sig både tröja och keps i den drygt 20-gradiga värmen. Jag hade klätt mig för att slippa älgflugorna - jag klädde inte av mig någonting fast svetten forsade! Tror ni att jag lyckades skydda mig? Nähä, icke! Fortfarande kryper det i håret....... Tommy gillar de tydligen inte. Han har inte sett en enda, medan jag plockar den ena efter den andra ur framför allt hårfästet. Det kryper i hela mig! Det kanske var sista skogsturen innan frosten för min del - jag tål dem inte! 


Kvällen var vacker, och de närmaste dagarna ska det visst fortfarande bli sensommarväder. Kanske, kanske kan det bli en liten båttur till......


Men oj vad det börjar bli mörkt tidigt! Sensommarvärme och höstmörker............


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar