tisdag 12 oktober 2021

Fina Lilla Röda


Riktig höst har det blivit. Regnet öser ner rätt som det är, men fortfarande har vi det ganska varmt - 14 - 15 plusgrader är inte så illa vid den här tiden på året.


Nu har jag haft några bra dagar utan alltför ont i höften, så jag har passat på att ta en och annan promenad. Inte blir den väl så himla lång - tre kilometer som mest, men det är bättre än ingen promenad alls! Och så kämpar jag på med artrosträningen och väntar på den där röntgenundersökningen som jag ska göra nästa vecka. Sedan får vi väl se vad som händer.........


Nu är växthuset utröjt och hyfsat snyggt inför vintervilan. Alla odlingsbäddar har jag grävt upp, utom en. Den får vara så länge, för där har Tommy grävt ner alla våra morötter. Nu hämtar vi några när vi behöver fylla på förrådet hemma. De håller sig bäst på detta viset! Tommy har gjort i ordning alla odlingsbäddar på utsidan och flyttat jord från de gamla utslitna pallkragarna till de nya - ett riktigt slitjobb! Visst finns det en hel del kvar att göra, men vi tar det lugnt och låter våra kroppar bestämma vad vi orkar (och inte orkar!).


Häromdagen tog Tommy en skogspromenad och letade upp årets sista(!) kantareller! Själv stannade jag hemma och vilade, Att gå i skogsterräng är ingen hit för min del just nu. Dessutom har älgflugorna kommit, och dem kommer jag inte alls överens med - de är äckligare än fästingar tycker jag!


Så blev det betydligt kyligare, men med kylan kom solen tillbaka. Nu år frågan: Kommer den att orka slå ut, vår fina Ingrid Bergman-knopp? Eller kommer den att ruttna och dö av allt regn, precis som de flesta andra rosenknopparna? Man kan ju alltid hoppas..... Fast det ska visst bli frost i natt! 




Det börjar allt se väldigt ödsligt ut vid stugan nu........Fast gräset växer fortfarande förstås. Men nu får det vara bra med gräsklippning för i år!


Besiktningsdags. Fast egentligen var det ingen brådska, men det är skönt att ha det gjort. Och så ville vi ha lite koll på Fina Lilla Röda - vi vet ju inget om hennes eventuella svagheter. Vi kostade på henne en ordentlig tvätt innan - den dyra varianten!


Sedan städades hon ordentligt på insidan. Nu kan väl ingen besiktningsman/kvinna i världen motstå henne?


Fast tyvärr - lite rost på ett par ställen tvingade den trevliga besiktningsmannen att ge henne en tvåa, trots att han tyckte att det var en riktigt fin bil utan några som helst andra problem eller defekter! Sådant värmer i hjärtat, och de där små rostfläckarna som satt på lite fel ställen ska vara lätta och billiga att åtgärda, så vi känner oss väldigt nöjda i alla fall! Jaja - en ny tur till besiktningen snart då.......


När det har börjat regna


och man har varit ute i femton timmar sover man väldigt gott..........





















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar