måndag 20 mars 2017

Dop på Cypern


Ja - inte riktigt ännu, men ganska snart - den 10/6 närmare bestämt döps Kyra på Cypern, i samma kyrka som hennes mamma döptes för snart 29 år sedan.


Church of Saint Nicholas eller Agios Nikolaus (tror jag att det bli på grekiska - jag har lärt mig lite, även om det inte blir rätt alla gånger.....) Kyrkan ligger nära där Angela bor, så innan vi åkte tillbaka till Paralimni idag så tog vi en promenad dit. 


Vi hade tur - kyrkan var öppen! 


Den såg ut som jag mindes den. Jag var med på Kyras mammas dop då, i september för snart 29 år sedan! 


Jag minns det mycket väl! Det var den varmaste septembermånaden på många år på Cypern. Jag och min dåvarande särbo, mina föräldrar och min syster och svåger hade åkt till Cypern för att vara med på dopet. 


Och det var en upplevelse - inte som ett dop i Sverige precis! Mycket människor var med, alla gick runt i kyrkan hela tiden och tittade på allt som hände, barnet smordes i olja och doppades helt och hållet i vatten - inte som hemma, där barnet bara får några droppar på huvudet.....


Det tog sin lilla tid, dopet...... 
Och nu är det där lilla barnet som döptes då mamma själv!


Det känns inte som om det var så längesedan. Tänk så mycket som har hänt i allas våra liv sedan den dagen......


Det skulle vara fantastiskt att få vara med om det en gång till! 
Kanske  - vi får väl se..........







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar