onsdag 1 maj 2013

Första maj


blev det inget förstamajtåg för oss! Nu är det fullt upp både i trädgården och på varvet! Tommy var otålig att få tvätta båten medan vädret var fint, så han gav sig iväg till varvet tidigt på förmiddagen. Jag hade en del att pyssla med här hemma, så jag tog en promenad dit med Pajen lite senare.


På väg dit hann vi både träffa och prata bort en stund med Åmålsgrannarna som alltid brukar flytta ut till sitt sommarhus tidigt och stanna till sent på hösten. Idag hade de fullt upp med att klyva vinterveden. De har så mycket ved att jag blir alldeles grön av avund! Vi har nästan ingen ved alls kvar efter de två kalla vinterveckorna över jul och nyår! Hög tid att försöka skaffa både lite torr ved för myseldning i vår och sommar, och så vinterved för att hålla värmen i höst och (kanske) en del av vintern!
Sedan gick vi vidare, Pajen och jag, och hittade en underlig stubbe! När jag tittade närmare såg jag att någon duktig träsnidare hade snidat ut en tomte ur själva stubben. Nu snackar vi riktiga trädgårdstomtar här!
Pajen var inte så imponerad, förstås, han hade fullt upp med att studera alla nya goda dofter längs en väg han inte har gått tidigare!


Och nu har sockerärtorna kommit i jorden och får samsas om plats med jordgubbarna!


Det växer så det nästan hörs! Och varje dag går vi flera rundor i trädgården och inspekterar allt...........

1 kommentar:

  1. Ha det fortsatt bra.med "vårbruket". Veckorna går fort och snart är vi hemma igen - då har vi mycket att prata om. Nu sitter vi alldeles vid Gardasjön i 28° värme och har det underbart. Stannar nog här ett par dagar.
    Kram och hälsa brodern!

    SvaraRadera