lördag 9 januari 2016

Beautiful!


Vilken morgon! Strax innan sju kom jag upp som vanligt, gick ut på på balkongen, vände direkt och gick in och hämtade kameran. Solen hade just gått upp, havet var ljusgråblått, himlen var molnfri och full av färger, och inte blåste det, inte ett enda dugg! Vackrare morgon än den här är svårt att tänka sig......
Det blev bakongfrukost idag. Såklart. Sedan fastnade vi där på något vis. Det var svårt att slita sig från solvärmen på balkongen, trots att vi egentligen hade planerat Agia Napa idag - igen! Men det ligger väl kvar ett tag till skulle jag tro. Nästa vecka kanske den där bussturen till Agia Napa blir av.......


Men efter ett par timmars ljuvlig solvärme på balkongen lockade Paralimni centrum. Igår var vi ju bara i utkanten innan vi vände tillbaka hemåt. Idag visste vi precis hur vi skulle gå - vår nya genväg - så det tog inte lång stund innan vi var framme, mitt i centrum den här gången!

Här hittade jag den mest annorlunda julgranen hittills, tillverkad av EU-pallar och vackert glittersprayad med stjärna i toppen!


Mitt på torget stod tomten och hans renar. Tommy tog sig an renarna

'
medan jag tog ett litet snack med tomten.......


Kyrkan mitt i byn


och alldeles intill låg den gamla kyrkan - i alla fall tror vi det. Undrar hur gammal den är? Jag får väl googla igen.......


Himlen var alldeles osannolikt blå idag, och kyrkan gjorde sig bra mot vinterhimlen.......

Så hittade vi Bank of Cyprus och fick uträttat dagens ärende - ta ut mera kontanter i bankomaten utanför!


Vi vandrade runt i centrum en bra stund innan vi slog oss ner på en uteservering alldeles vid kyrkan. Där satt vi rätt länge med öl och kaffe 


och njöt av solen denna fantastiska 9 januari!


I kyrkan pågick en begravning - det förstod vi efter en stund. Många av begravningsgästerna kom och satte sig på uteserveringen när allt var över.......

Så småningom vandrade vi tillbaka hemåt igen. Tommy vilade sina trötta ben medan jag hade en dejt


med grannen! Hon erbjöd sig att visa vägen ner till havet, och det var jag inte sen att tacka ja till! Vi har letat efter någon vettig väg ett antal gånger, men inte lyckats hitta någon där det inte är stopp efter ett tag. Men nu så!

Och nog kom vi till havet! En väldigt fin, liten och alldeles ny strand!


Vassen är rätt hög här. Bra mycket högre än jag.......


Så härligt att vara vid havet en dag som den här!


Ytterligare en liten strand - Firemans beach. Lika vacker, och lika folktom.


Det är ju faktiskt vinter här, och det vimlar inte direkt av badgalna turister just nu. 


Det är väl vi och några till, och vi är inte särskilt badgalna - bara helt vanligt galna......

Fantastiskt vackert var det, och dessutom finns det promenadvägar längs med havet hur långt som helst! Hit ska vi ta oss rätt snart........ Jag tror att jag vet vägen nu!


På väg hem tog vi en liten avstickare till Agia Triada, en liten hamn längst ner efter vår huvudgata. Tommy kommer att älska den när han får se den! Det är en bit att gå, men det finns ju bussar........

Tack, vår snälla granne, för sightseeingen och en hel massa information och - inte minst - trevliga samtal!

Viken fantastisk dag det har varit! Nu hoppas vi att morgondagen blir solig och varm, den också. Då ska vi ta det lugnt och vila våra gamla ben, för nu har vi vandrat rätt mycket några dagar.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar