fredag 20 mars 2015

Mörkare och ljusare


Hur sannolikt är det? Att två sådana stora händelser inträffar på samma dag?
Idag var det solförmörkelse, inte total, men till alla fall sådär 85 procent. Typiskt nog var det molnigt och regnade, och dessutom hade vi startat vår resa från Drömstugan till Rörö. Att försöka ta bilder på en solförmörkelse bakom en regnvåt bilruta och tunga moln var en utmaning, det måste jag säga! Så blev det inga bra bilder heller. Den minst dåliga.......

Sist jag såg en solförmörkelse var 1954. Då var jag sex år, och jag minns det väldigt tydligt. Vi var i trädgården hos mormor och tittade genom sotade glas. Nu dröjer det visst ett antal år tills nästa gång det är solförmörkelse. Den lär jag inte få uppleva.........


Och idag är det vårdagjämning dessutom! En av årets alldeles bästa dagar om ni frågar mig. 
Nu blir det bara ljusare hela tiden, och vår och sommar har vi framför oss. Nästa helg ställer vi om klockan till sommartid - det blir bara bättre.........

Nu är det bara 2,5 timma kvar till vårdagjämningen. Jag vakar inte in den - jag sover nog 23.45 när den infaller...........



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar